
Czym kierować się przy kupnie rowerku treningowego?
04-12-2015 | Admin
Podział rowerów treningowych.
Podstawowy podział rowerów treningowych dotyczy pozycji, w jakiej na nich ćwiczysz. Rozróżniamy rowery:
Pionowe – Jak wskazuje sama nazwa, pozycja osoby ćwiczącej na takim rowerze treningowym jest wyprostowana lub lekko pochylona do przodu. Odpowiada to jeździe na wygodnym rowerze miejskim lub trekkingowym. Tego rodzaju sprzęt nie jest zalecany osobom, które mają problemy z kręgosłupem. Jazda na pionowym rowerze treningowym obciąża bowiem plecy. Są natomiast doskonałe dla osób z problemami kardiologicznymi i układu krążenia. Regularny trening doskonale działa na wydolność płuc oraz mięśnie pośladków, ud i podudzi.
Poziome – Są to rowery, na których ćwiczy się w pozycji leżącej. Siedzenie ma oparcie, zaś pedały są wysunięte maksymalnie do przodu. Trening w takiej pozycji nie obciąża kręgosłupa, pozwala na lepsze uaktywnienie mięśni brzucha. Zalecane dla osób z problemami z kręgosłupem oraz dla otyłych. Są świetnym rozwiązaniem dla zawodowych kierowców, osób wykonujących prace biurowe lub inne „siedzące” zawody.
Spinningowe – Jest to stosunkowo „młody” typ roweru treningowego. Służy do bardzo intensywnych ćwiczeń w pozycji mocno pochylonej, identycznej jak w przypadku drogowych rowerów wyczynowych. Ma jeszcze jedną cechę, która w stopniu większym niż u pozostałych urządzeń, zbliża rower spinningowy do jego drogowego protoplasty. Przeniesienie napędu z korbowodu na koło zamachowe odbywa się za pośrednictwem łańcucha. Tego rodzaju rowery skierowane są do osób uprawiających wyczynowo kolarstwo. Pomagają utrzymać zawodnikom oraz amatorom wysoką kondycję w okresach, kiedy warunki drogowe nie sprzyjają jeździe na świeżym powietrzu.
Kolejny podział rowerów treningowych opiera się o zastosowany w danym modelu mechanizm oporu wytwarzanego na potrzebę ćwiczeń, czyli, mówiąc lakonicznie, sposób hamowania koła zamachowego. Na rynku znajdziesz rowery stacjonarne:
Mechaniczne – System mechaniczny jest najprostszym i najtańszym rozwiązaniem. Regulacja oporu odbywa się płynnie bądź stopniowo poprzez fizyczne zwiększanie tarcia koła roweru. Największą zaletą roweru mechanicznego jest jego prostota. Serwis może zostać przeprowadzony przez mechanika amatora. Wadą natomiast jest jego głośna praca, która dla niektórych osób może być uciążliwa.
Magnetyczne – Regulacja oporu koła odbywa się za pośrednictwem hamulca magnetycznego. Dzięki temu ustawienia są dokładniejsze. Rowery treningowe magnetyczne są droższe od ich mechanicznych kuzynów. Jednak użytkownicy, którzy ćwiczyli zarówno na rowerze mechanicznym, jak i magnetycznym, cenią sobie dokładność i rozpiętość ustawień sprzętu magnetycznego. Rower treningowy magnetyczny pracuje niemal bezszelestnie, co zwiększa jego przewagę nad rowerem mechanicznym, zwłaszcza w użytku domowym.
Elektromagnetyczne – Są wyższym stopniem ewolucji roweru magnetycznego. Ustawienie siły oporu odbywa się elektronicznie, za pośrednictwem mikroprocesora i jest sterowane za pomocą silnika elektrycznego. Może być regulowane automatycznie np. w zależności od zmęczenia i stopnia obciążenia serca. Podobnie jak rower magnetyczny, urządzenie pracuje niemal bezszelestnie. Sprzęt elektromagnetyczny jest z reguły bogatszy w funkcje niż jego konkurenci, i co za tym idzie, znacznie droższy. Trudniej również go naprawić, co nie pozostaje bez znaczenia w przypadku sprzętu za kilka tysięcy złotych.
*Osobnym rodzajem roweru treningowego jest ergometr, czyli urządzenie, które służy do pomiaru wykonanej przez mięśnie pracy. Jednostką pomiarową jest wat. Tego rodzaju sprzęt używany jest przez centra sportowe i zawodników wymagających wyznaczenia dokładnych wytycznych treningowych.
Najważniejsze parametry rowerów treningowych.
Przeglądając specyfikację techniczną rowerów stacjonarnych warto zwrócić uwagę na kilka punktów, które w dalszej perspektywie będą decydować o ich użytkowaniu i dopasowaniu do potrzeb osoby ćwiczącej. Podstawowe parametry rowerów treningowych przedstawiają się następująco:
System hamowania.
Jest to parametr decydujący o rodzaju roweru treningowego, co opisaliśmy wyżej. Masz do wyboru systemy hamowania: mechaniczny, magnetyczny i elektromagnetyczny.
Masa koła zamachowego.
Rozpiętość masy koła zamachowego w różnych modelach jest bardzo duża – między 4 a 20 kg. Zasada jest taka, że im waga koła większa, tym ćwiczenie przebiega płynniej i bardziej stabilnie. Rozpoczęcie „jazdy” wymaga jednak więcej wysiłku. Optymalna masa koła zamachowego dla przeciętnego odbiorcy to 7 – 12 kg. Ciężkie koła zamachowe najczęściej spotyka się w rowerach spinningowych.
Zakres stopni obciążenia.
Stopień obciążenia decyduje o sile, jakiej musisz używać podczas ćwiczeń. Im większy zakres regulacji tego parametru, tym lepiej. Przypuśćmy, że jesteś osobą, która niezbyt często jeździ rowerem, ale w ciągu zimy chce podciągnąć kondycję fizyczną, poprawić sylwetkę i przygotować się do dłuższej, letniej wyprawy rowerowej. Warto zatem rozpocząć trening z mniejszym obciążeniem i zwiększać je w miarę wzrostu kondycji. Regulacja obciążenia może odbywać się skokowo, wtedy po prostu wybierasz kolejne, coraz bardziej wymagające ustawienia obciążenia, przygotowane przez producenta. W niektórych rowerach stacjonarnych obciążenie można regulować w sposób płynny i ustawiać je na takim poziomie, jaki akurat najbardziej Tobie odpowiada. W droższych sprzętach, sterowanych komputerem jest jeszcze jedna opcja – korzystania z gotowych programów lub przygotowanie własnych. O tym napiszemy w dalszej części tekstu.
Maksymalna waga osoby ćwiczącej.
Zwróć uwagę na ten parametr, zwłaszcza jeśli jesteś osobą, która dopiero zamierza pozbyć się zbędnych kilogramów. Producenci wyznaczają bowiem limity wagowe użytkowników, którzy bezpiecznie mogą użytkować oferowane przez nich urządzenia. Najczęściej spotykany limit to 150 – 160 kg. Zdarzają się jednak rowery stacjonarne (zwłaszcza z niższej półki cenowej), w których graniczną masę ćwiczącego wyznaczono na 100 kg.Zakres regulacji wysokości siodełka.Od tego parametru zależy komfort Twoich ćwiczeń. Wysokość siodełka należy bowiem dopasować do własnych warunków fizycznych – ćwicząc, w momencie kiedy pedał jest na dole, noga powinna być wyprostowana w kolanie. Najlepiej dopasować rower wypróbowując go w sklepie. Jeśli jednak nie masz takiej możliwości (np. kupujesz przez internet), koniecznie sprawdź zakres regulacji siodełka.
Zakres regulacji kierownicy.
W większości rowerów stacjonarnych wysokość kierownicy jest stała. Nie oznacza to jednak, że nie można jej dopasować do własnej sylwetki. Producenci rozwiązali ten problem w inny sposób – umożliwiając regulację nachylenia kierownicy.
Zasilanie.
Wszystkie rowery treningowe, niezależnie od rodzaju hamowania, wyposażone są w urządzenia elektroniczne, monitorujące np. puls. Dlatego też wymagają zasilania. W przypadku rowerów mechanicznych i magnetycznych są to najczęściej baterie (energia elektryczna jest bowiem potrzebna tylko urządzeniom pomiarowym). Zaawansowane rowery elektromagnetyczne wymagają podpięcia do sieci 230 V.
Najnowocześniejsze rowery treningowe są zasilane w sposób hybrydowy. Po rozpoczęciu ćwiczeń uruchamia się wbudowany w urządzenie generator prądu, produkujący energię, którą następnie zasilany jest komputer oraz elektromagnetyczny system hamowania. Koszt takiego urządzenia to ok. 7 – 10 tys. zł.
Waga i rozmiary urządzenia.
Wbrew pozorom, od wagi zależy nie tylko łatwość transportu roweru treningowego, lecz również komfort wykonywanych ćwiczeń. Im bardziej ciężki sprzęt, tym bardziej stabilnie będzie zachowywał się podczas „jazdy”. Najprostsze i najlżejsze rowery treningowe ważą niewiele więcej ponad 10 kg. Zaawansowane urządzenia, w których tylko koło zamachowe to 20 kg, mogą mieć masę przewyższającą 50 kg. Profesjonalne rowery poziome to waga nawet 80 kg! Jeśli chodzi o rozmiary, musisz wziąć pod uwagę przestrzeń, jaką możesz przeznaczyć na rower. Szerokość i długość najmniejszych modeli to ledwie 50 × 70 cm. Największe mogą mieć 1,5 metra długości i 70 cm szerokości.
Funkcje.
Współczesne rowery treningowe to nie tylko pedały, kierownica i siodełko, lecz również elektroniczny osprzęt dodatkowy, który pozwala natychmiast dostrzec reakcje naszego organizmu na ćwiczenia. Komputer może mieć mniej lub bardziej rozbudowany zestaw funkcji. Oto najczęściej spotykane:
* Pomiar czasu, odległości, prędkości - są to funkcje podstawowe. Dzięki nim dowiesz się, ile czasu pochłonęły ćwiczenia, jaka odległość została pokonana podczas jednej sesji. Poznasz też prędkość jazdy.
* Całkowita liczba przejechanych kilometrów - jest to przebieg roweru. Ma wyjątkowe oddziaływanie motywujące. Jeśli po roku ćwiczeń, wskazania licznika wyniosą tyle, ile odległość jaką trzeba pokonać w podróży koleją do Chin, możesz mieć pewność, że dobrze wpłynie to na Twoje ego i wzmocni motywację do dalszych ćwiczeń.
* Częstotliwość pedałowania - dowiesz się, jak szybko możesz pracować nogami.
* Zużycie energii w kaloriach - to swojego rodzaju alibi usprawiedliwiające zjedzenie potężnego schabowego ze smażoną kapustą i frytkami. Jeśli zobaczysz na wyświetlaczu, że właśnie spaleniu uległo 1500 kalorii, nie będziesz mieć wyrzutów sumienia.
* Pomiar pulsu / informacja o górnej granicy tętna - funkcja ta ma duże znaczenie przede wszystkim dla osób z problemami kardiologicznymi, ponieważ pozwala na bieżące monitorowanie układu krwionośnego. Jeśli chodzi o informację o górnej granicy tętna, w różnych modelach przedstawia się to w różny sposób. Może to być sygnał optyczny wyświetlający się na konsoli albo sygnał dźwiękowy (lub oba na raz). W niektórych rowerach treningowych są również procentowe wskazania obciążenia serca.Pomiar tętna odbywa się za pośrednictwem czujników umieszczonych w rączkach albo za pomocą klipsa mocowanego na nadgarstku lub uchu. Najlepszym, najdokładniejszym sposobem jest używanie pasa telemetrycznego. Najczęściej nie występuje on w standardowym wyposażeniu, lecz można to urządzenie dokupić. Jeżeli rower nie posiada funkcji pomiaru pulsu, a bardzo Ci na niej zależy, możesz do swojego zestawu treningowego dokupić pulsometr.
* Pomiar tętna w fazie odpoczynku z oceną sprawności - jak wskazuje sama nazwa, funkcja ta po zakończonym ćwiczeniu wystawia notę Twojej sprawności fizycznej.
* Ustawienia programów - dzięki tej funkcji możesz ustawić własne programy treningowe – np. startujesz lekko, następnie stopniowo zwiększasz obciążenie, by zakończyć rowerową „wyprawę” lekko i bez znacznego wysiłku. Najlepsze rowery pozwalają na ustawienie indywidualnych programów nawet dla dziewięciu użytkowników. Poza tym możesz skorzystać z ustawień fabrycznych. W niektórych modelach są również programy sterujące obciążeniem za pomocą tętna. Siła hamowania automatycznie zwiększa się bądź zmniejsza w zależności od stopnia obciążenia serca.
* Scan - jest to funkcja, która stale monitoruje wszystkie mierzone wartości i wyświetla je kolejno na monitorze w odstępach czasowych, np. co 5 sekund.
Wyposażenie dodatkowe.
Jazda rowerem treningowym w zaciszu czterech ścian może być monotonna i nużąca. Rozumieją to również producenci sprzętu, którzy starają się ćwiczenie uatrakcyjnić. Kiedy znudzi Ci się monitorowanie pracy serca i śledzenie zmieniających się na wyświetlaczu cyferek, możesz na przykład poczytać. W wielu rowerach jako wyposażenie dodatkowe występuje podpórka na książkę.
Jeszcze dalej poszli Amerykanie z firmy TACX, tworząc połączenie gry komputerowej z zestawem treningowym. Jest to swojego rodzaju stelaż z systemem hamowania, na którym można ustawić zwykły drogowy rower. Monitor ustawia się przed rowerem, instaluje się oprogramowanie i… jazda. Nie tylko ćwiczysz, lecz również rywalizujesz o zwycięstwo w wirtualnych zawodach. Ponadto system hamujący odzyskuje energię, którą zasila urządzenie. Pomysł na 6 z plusem. Jako wyposażenie dodatkowe w rowerach treningowych występują rolki transportowe, które ułatwiają przemieszczanie ważącego często kilkadziesiąt kilogramów sprzętu treningowego.
Marka i cena.
Najtańsze rowery stacjonarne z mechanicznym systemem hamowania kosztują ok. 200 zł. Jeżeli szukasz roweru magnetycznego musisz przygotować minimum 400 zł. Za sprzęt z wyższej półki, z rozbudowanym zestawem funkcji zapłacisz grubo ponad tysiąc złotych. Rowery elektromagnetyczne to koszt ponad 2 tys. zł. Najlepsze ergometry to już pułap cenowy nieosiągalny dla przeciętnego odbiorcy. Tego rodzaju urządzenia kosztują kilka tysięcy złotych, najlepsze modele nawet ponad 10 tys. zł.Wybierając rower treningowy warto zdecydować się na sprawdzoną i cenioną firmę. Najbezpieczniej wystrzegać się produktów słabo wyposażonych w podejrzanie atrakcyjnych cenach, najczęściej dostępnych na różnego rodzaju wyprzedażach marketowych.
Podsumowanie.
Jakikolwiek rower wybierzesz – mechaniczny, magnetyczny czy elektromagnetyczny, Twoje zdrowie i sylwetka na pewno na tym skorzystają. Oczywiście pod warunkiem, że sprzęt będzie służył zgodnie z przeznaczeniem, a nie jedynie jako ozdoba domowej siłowni. Na koniec przedstawiamy kilka ostatnich porad.
Jeśli masz problemy sercowe i rower ma służyć do rehabilitacji, koniecznie szukaj sprzętu z funkcją pomiaru pulsu oraz alarmowania o górnej granicy tętna. Jeżeli masz wystarczająco gotówki, możesz zainwestować w model z programem uzależniającym siłę hamowania od stopnia obciążenia serca.
Dla walczących z otyłością i cierpiących na bóle pleców najlepszy będzie rower poziomy. Dla osób otyłych i tych, którzy mają problemy z kręgosłupem, zalecane jest ćwiczenie w pozycji leżącej.Jeśli uprawiasz kolarstwo wyczynowo lub po prostu nastawiasz się na jak najlepsze wyniki, jedynym słusznym wyborem jest rower spinningowy.
Popularne modele rowerów treningowych mogą Państwo obejrzeć w zakładce Rowery treningowe.
